Jurnal / 15 Feb 2021

Cum alegem numele brand-ului

Cum alegem numele brand-ului
by a Yellow Unicorn

Ce este logo-ul? El este un element grafic prin intermediul căruia un brand poate fi identificat.

Deși alegerea numelui pentru un brand nou pare un proces simplu, totuși nu este o treabă tocmai ușoară. Ok, este business-ul la care noi am visat, însă ar trebui să știm că există câteva lucruri pe care ar fi recomandat să le avem în vedere atunci când luăm o astfel de decizie.

Products are made in a factory but brands are created in the mind.

Walter Landor

Burbn vs. Instagram

La un moment dat, este adevărat că putem ajunge și în punctul de a fi nevoiți să ne schimbăm numele. Există multe branduri de succes ce au făcut acest lucru, iar un bun exemplu poate fi chiar aplicația Instagram care înainte se numea Burbn: Burbn (bourbon whisky) vs. Instagram (instant camera + telegram). În ambele momente brand-ul a fost reprezentat de o aplicație cu mulți utilizatori, însă să nu uităm de ceea ce înseamnă Instagram la ora actuală. De ce este relevant acest exemplu? Pentru că, înainte de a ne gândi la semnificația acestor 2 nume de brand, trebuie să ținem cont de faptul că, uneori, poate nu găsim din prima numele ideal. Nu pornim de la ideea aceasta, dar este bine să știm de existența ei. Numele trebuie să fie suficient de bun pentru ceea ce noi avem de oferit în momentul respectiv.

Încep să mă tot gândesc la un nume, dar nu știu de unde să încep.

Nu uita de ideea de la care ai plecat atunci când ai vrut să îți începi business-ul. De ce? Pentru că în spatele unui nume, se află o poveste. Indeferent că vorbim despre nume “banale” sau sofisticate, în spatele lor există insight-ul care se reflectă atât în ideea sloganului, cât și în propriul nume.

Pentru a înțelege mai bine, putem alege ca exemplu brand-ul Nike, deoarece el se folosește de storytelling (au utilizat asocierea numelui de brand cu logo-ul și sloganul pentru a putea transmite întreaga poveste).

Cum se poate formula un nume de brand și ce ar trebui să conțină el?

Înainte de a aminti câteva tips and tricks, este bine să știm, în mare, cam care sunt posibilitățile în ceea ce privește conținutul unui nume de brand. Acesta poate consolida valorile lui, dar se și poate îndepărta complet de ele.

Tipologia numelor de brand

1. poate fi format doar din inițiale.
Ciudat? Deloc, chiar. Poți apela la inițiale pe care, ulterior, să le integrezi creativ, în propriul tău logo. De exemplu, H&M (Hennes&Mauritz), BMW (Bavarian Motor Works), ING, IBM, etc.Fiecare inițială din nume poate fi asociată unui cuvânt care descrie activitatea sau brand-ul (caracteristici, valori, domeniul de activitate, etc.).

2. poate conține numele fondatorului.
Desigur, această variantă nu se potrivește chiar oricărui tip de afacere. Poate fi aleasă în cazul unui birou de arhitectură, cabinet stomatologic sau de avocatură, casă de modă, etc. Știai că brandul Louis Vuitton poartă numele fondatorului? La fel și în cazul Chanel sau Godiva (brand de ciocolată belgiană).

3. poate descrie un loc care are legătură cu brand-ul.
Te-ai gândit la brand-urile locale, nu? Există brand-uri care au un impact puternic atât la nivel local, cât și național (ex. Timișoreana, brand-uri de apă sau vin, etc.). De asemenea, sunt și business-uri care au reușit să se extindă la nivel internațional deși locația este menționată (companiile aeriene, de exemplu). PS: Nu uita de ROM.

4. poate descrie un ingredient, scop, funcție sau poate indica un principal beneficiu (chiar și produsul/serviciul poate fi menționat).
Îți sună cunoscut? HotNews este cel mai simplu exemplu.

5. poate fi un cuvânt “inventat” care să ia naștere prin alăturarea mai multor inițiale sau silabe ale cuvintelor cheie care au legătură cu valorile/caracteristicile brand-ului tău.
Emag (e – online, mag – magazin) – shopping online, Dero (de – detergent, ro – românesc), Mobexpert (mob – mobilă, expert), etc.

6. poate fi reprezentat de un joc de cuvinte.
Și rima este un bun exemplu. Ce zici despre Coca-Cola sau Meli Melo?

7. poate fi un cuvânt scos din context.
Apple? Un brand care vinde electronice poartă denumirea unui fruct. Alegerea numelui de brand ține de ceea ce noi vrem să transmitem. Poate vrem un nume emoțional (ex. Greenpeace), pragmatic (ex. PayPal) sau să transmitem o poveste (ex. Nike).

Tips and tricks?

Numele de brand - Unic, simplu, memorabil. Gândește-te la un nume cât mai original, adică nu crea confuzie în mintea consumatorului. Alege un nume ușor de citit și scris. Trebuie ca toată lumea să știe cum să-l pronunțe/scrie corect. Vrem să fim ușor de găsit, nu? Gândește-te la un nume scurt (= ușor de memorat). Numele nu trebuie să-ți limiteze afacerea. Nu îți pune barieră singur și gândește-te că oricând poți aduce o nouă activitate în afacerea ta. Oricând te poți reinveta/extinde. Gazeta Sporturilor, de exemplu, poate scrie despre orice subiect? Alege un nume care să transmită ceva despre brand-ul tău. Să fie potrivit activității afacerii tale. Mare atenție, în special, dacă te gândești la cuvinte care au mai multe sensuri! Nu opta pentru cuvinte foarte complicate, din alte limbi străine.

Te poți gândi la cuvinte basic, dacă respectă regulile de mai sus (ușor de scris/citit, de exemplu).

Este valabil și pentru cuvintele din limba engleză. Recomandată este evitarea cuvintelor care au litere dublate (ex. Accessorize) sau se scriu cu ph (ex. Sephora).

Alegerea cuvintelor din alte limbi străine te pot ajuta să atragi consumatori străini sau dacă îți vei extinde afacerea la nivel internațional.

Alege un nume unic.

PS: Este bine să ai o listă cu mai multe idei. Păstrează variante de back-up și verifică disponibilitatea lor.

Nu uita că atunci când te gândești la viitorul nume de brand, research-ul nu trebuie neglijat. Acesta reprezintă unul dintre secretele care pot duce un brand către succes. De ce? Pentru că ne interesează atât competiția, cât și branduri care activează în diverse piețe, pentru a ne putea construi o imagine de ansamblu.

Mă pot descurca singur în alegerea numelui de brand sau să apelez la o firmă specializată?

Știai că există tool-uri care te pot ghida în acest proces? Le poți utiliza pentru a te inspira sau poți căuta random, pe internet, diverse cuvinte sau fraze care să genereze un impact asupra ideilor tale. Deci ai nevoie și de puțină inspirație pentru a alege numele de brand.

Așa nu. Așa da.

Ideile vin căutând. Sună prea vag, nu?
Poate că există cazuri în care numele de brand a fost ales fără prea mult timp investit în acest sens, însă trebuie să ținem cont de dinamica mediului înconjurător. Nu păstra ca variantă finală primul nume care îți vine în minte. Poți face brainstorming cu diverși prieteni sau oameni apropiați ție. Din mai multe idei adunate, iese una bună. Gândește-te bine dacă alegi propriul tău nume pentru afacere. Este calea prin care te promovezi și tu și business-ul, dar nu uita că varianta aceasta este adecvată unor activități specifice. De ce? Pentru că uneori îți poate da de gol lipsa inspitației sau poate duce consumatorul cu gândul către o afacere mică. La fel și în cazul numelor de brand care conțin diverse localizări geografice (evident, nu se pune problema brand-urilor locale puternice).

Nu neglija publicul țintă. Numele trebuie să fie adecvat segmentelor către care te îndrepți.

Nu alege un nume care să îl ducă pe consumator cu gândul la concurență/alt business.

Nu alege nume generice. Gândește-te la ceva personalizat și care să sune și bine.

Nu neglija scopul, viziunea, misiunea și valorile afacerii tale.

Numele de brand trebuie să fie semnificativ, distinctiv, viabil. Nu uita că el va trebui integrat în logo și își va face apariția în toate materialele de marketing.
Știm ce valori se asociază brand-ului nostru? Ne cunoaștem foarte bine publicul țintă, piața și propria afacere? Dacă răspunsul este da, atunci lucrurile devin mai simple.

Concluzii:
Un nume de brand trebuie să fie ușor de amintit, distinctiv, să atragă interesul, să facă sens și să se adapteze ușor pieței. Folosește-te de research și avantajele pe care le aduce brainstorming-ul.