Jurnal / 15 Mar 2021

Ce să nu faci în Social Media. Evitarea capcanelor digitale.

Ce să nu faci în Social Media. Evitarea capcanelor digitale.
by a Yellow Unicorn

Nu-i așa că au fost momente în care ai crezut în ideile tale, iar ele nu au generat rezultatele dorite? Mai mult ca sigur capcanele digitale au fost cele care ți-au încurcat puțin planurile.

În Social Media, un lucru este cert. Înțelegerea algoritmilor de funcționare reprezintă un punct de plecare în utilizarea corespunzătoare a platformelor. Ce înseamnă acest lucru? Că așa vei reuși să îți îndeplinești cu succes obiectivele.

Știai că până în prezent Social Media a atras peste 70% din numărul total al utilizatorilor de internet?

///

Ce înseamnă Social Media.

Deși multe persoane asociază Social Media doar cu rețelele de socializare pe care ele le utilizează, totuși trebuie să ținem cont de faptul că acest termen are o semnificație mult mai complexă.

Social Media = orice tool digital prin intermediul căruia userii creează rapid conținut pe care apoi îl share-uiesc cu publicul. Pe scurt, vorbim despre diverse tehnologii interactive mediate digital care facilitează crearea sau schimbul de informații, idei și alte forme de exprimare.

Adică putem asocia Social Media cu toate aplicațiile și site-urile web existente pe care le folosim pentru a crea diverse rețele sau relații sociale. Indiferent despre care dintre ele vorbim, mecanismul de bază este unul oarecum asemănător și orice utilizator le poate accesa cu ușurință. De exemplu, creăm un cont gratuit, generăm content, urmărim alți useri sau ne împrietenim cu ei, dăm like-uri sau aprecieri, etc.

Mai avem nevoie de aceste definiții în 2021? Trebuie să știm exact ce înseamnă Social Media pentru a lua în calcul faptul că există mult mai multe forme de exprimare în mediul online, comparativ cu cele pe care le utilizăm, iar oricare dintre ele, oricând, poate deveni un trend și în România. TikTok este un bun exemplu, chiar și LinkedIn. A avut Twitter succes în țara noastră? Nu, dar mai este utilizat.

PS: Facebook rămâne, în continuare, pe primul loc în topul celor mai folosite platforme.

De ce să folosim Social Media?

Cu siguranță, Social Media trebuie să facă parte din strategia de marketing a unui brand, iar 2020 ne-a reconfirmat faptul că prezența unui business în mediul online este chiar obligatorie pentru că: se comunică ușor, rapid - ești în contact permanent și direct cu audiența ta.Ți-ai creat cont, clienții te pot contacta mult mai ușor. De exemplu, gândește-te că vrei să iei legătura cu un brand, trimiți e-mail, însă primești notificare cum că Inbox-ul lor este full. Ce variante mai ai? Platformele de socializare sunt mereu o soluție rapidă. De asemenea, nu uita că Social Media este una dintre strategiile de marketing care îți permite să te conectezi direct cu publicul tău. Adică utilizatorii care îți urmăresc contul sunt interesați de afacerea ta, iar tu știi cine face acest lucru și poți vedea reacțiile lor vis-a-vis de activitatea pe care o ai.

ajungi la un public larg. Ține cont de faptul că media de vârstă a utilizatorilor de internet este de 16-64 de ani, însă cei care au conturi pe Social Media, conform unor statistici, au vârsta cuprinsă între 13 ani și 65+. Ce înseamnă acest lucru? Că ne putem adresa unui public foarte larg.

creezi content organic.Mediile digitale pot fi folosite oricând pentru a posta content în timp real, gratuit. Beneficii? Ne ajută să consolidăm relația pe care o avem cu audiența, creștem brand awareness.

creezi content viral.Prin Social Media conținutul tău poate deveni viral mult mai ușor, adică te face popular. Dansul Jerusalema îți spune ceva?

îți poți programa postările.Pregătești postarea și apoi, conform planului de comunicare, programezi momentul publicării (dată+oră).

ai acces la serviciile de publicitate plătită.Poți crea campanii digitale și în Social Media, investind mult mai puțini bani, comparativ cu alte tipuri de publicitate. Acestea se pot adapta oricărui buget, deci nu vorbim despre sume standard.

îți construiești brand-ul.Social Media are un rol important în creșterea brand awareness-ului. Dăm contur valorilor.

conduci trafic către propriul site, îți poți evalua performanța și îți descoperi perspectivele.În general, platformele digitale îți permit să postezi conținut care să conțină și link-uri, deci printr-un content creativ/convingător poți încuraja audiența să dea click. Nu uita că indiferent de tipul de content pe care îl publici, rezultatele sunt măsurabile (ex. număr de like-uri, share-uri, vizualizări, urmăritori, commenturi, etc.). Făcând o analiză se pot observa evoluțiile, ba chiar și perspectivele (unde este cazul).

Social Media are dezavantaje?

Mediul online prezintă și dezavantaje. Chiar dacă tool-urile digitale sunt accesibile și se pot utiliza cu ușurință, totuși se investești mult timp în crearea unei campanii, iar rezultatele se văd în timp. Deci trebuie să ai și răbdare. Pe lângă cele menționate, ține cont de faptul că există o serie de capcane digitale care te pot conduce către o slabă performanță sau chiar către eșec. De exemplu, feedback-ul negativ poate fi una dintre ele. De ce? Pentru că prezența lui trebuie gestionată cu mare atenție.

Capcanele digitale și evitarea lor.

Dacă Social Media contribuie la creșterea imaginii unui brand, nu uita că se poate trece și de partea opusă cu ușurință. Învață să eviți capcanele digitale pentru a lucra la brand awarness prin Social Media, locul în care oamenii își petrec o mare parte din timpul lor.

Activitatea pe Social Media.

Se recomandă prezența unui business pe mai multe rețele de socializare. Ce înseamnă acest lucru? Că trebuie să fim prezenți doar acolo unde știm că avem ce posta și pentru cine. Nu îți crea un cont pe o platformă dacă știi că nu o vei gestiona astfel încât să interacționezi constant cu publicul tău. De exemplu, ai cont de Facebook și Instragram, iar ulterior te decizi să îți faci apariția și pe TikTok. Nu este greșit acest lucru, însă asigură-te că o ai activitate constantă și acolo, iar contul nu va fi reprezentat de o pagină aproape “goală”.

Contul personal vs. contul de business.

Foarte multe persoane consideră că a posta pe Social Media este ceva banal. Total greșit. De ce? Pentru că pe contul personal putem posta zilnic, ori de câte ori vrem și oricând. Postările contului de business trebuie să aibă o strategie și să urmărească un plan. A zis cineva plan? Am ajuns la planificare. Cotinuând ideea de mai sus, gândește-te că, de exemplu, de pe contul personal poți posta la ora 7AM despre ce se întâmplă cu traficul de la acea oră. Crezi că poți posta și tu un astfel de conținut pentru contul de business?

Folosirea corespunzătoare a platformelor.

În primul rând, tu ești prezent pe rețelele de socializare? Eu cred că ai cel puțin un cont pe una dintre cele mai utilizate platforme. Sfatul este de a lua în calcul faptul că fiecare tool are un algoritm de funcționare. De exemplu, Twitter este specializat mai mult pe distribuirea link-urilor și scrierea mesajelor scurte, în timp ce Instagram este conceput pentru a optimiza share-uirea contentului foto și video. Și utilizarea hashtag-urilor funcționează diferit, de la o platformă la alta.

Planificarea.

Nu posta la întâmplare. Asigură-te că ai un plan de comunicare pentru fiecare tip de platformă utilizată. Cu siguranță nu știm care este numărul exact de postări zilnice (ideal) pentru fiecare canal de Social Media, însă trebuie să ne asigurăm de faptul că avem un content calitativ, care ne reprezintă. Luăm în calcul și ideea cum că nu vrem să stresăm utilizatorii, dar nici să-i ajutăm să uite de noi.

Cantitate vs. calitate.

Nu ar trebui să ne aflăm în punctul de a posta pentru că trebuie să publicăm “ceva”. Ne interesează, în primul rând, calitatea postărilor noastre. Când vorbim despre cantitate vs calitate, ne referim și la audiența noastră adică la modul în care noi am obținut-o. Știai că sunt cifre pe care le putem “cumpăra”? Ne interesează ca oamenii care ne urmăresc să interacționeze cu noi. Există și varianta de a plăti pentru a crește un număr de utilizatori sau vizualizări, însă acest truc nu reflectă pentru noi, ca business, ceva relevant.

Trendul actual și tendințele.

Și în Social Media vorbim despre trend și tendințe. Este un mediu foarte dinamic, iar noi, ca specialiști, trebuie să fim la curent cu tot ce se întâmplă. În anul 2016, de exemplu, un brand a postat un celebru meme, care în acel moment reprezenta imaginea rasismului. Tu ce părere ai? Ideea principală este de a face un research înainte de a crea conținutul unei postări. Știai că acum, pentru postările de pe Facebook, link-ul pe care vrem să îl atașăm conținutului se scrie într-un comentariu, la postare?

Comunicarea cu audiența.

Fii activ pe platformele de socializare. Pe lângă contentul publicat, nu ignora audiența. Răspunde ori de câte ori apare această posibilitate (ex. mesaje din privat, recenzii, etc.).

Feedback-ul negativ.

Inevitabil putem primi și feedback negativ. Indiferent de ceea ce conține textul mesajului primit, trebuie să reacționăm cu mult calm. Nu răspunde din prima. Asigură-te că răspunsul tău este calculat, iar varianta finală este chiar cea din momentul în care dai send. Indiferent că vorbim despre recenzii, comentarii sau mesaje primite în privat. Nu șterge feedback-ul negativ. Ascunde sau șterge doar mesajele în care limbajul depășește cu mult limita decenței.

Editarea unei postări.

De multe ori se poate întâmpla ca în momentul în care ai postat ceva să se strecoare greșeli de spelling sau chiar gramaticale. Nu posta până când nu te-ai asigurat că textul este curat. Nu este vorba despre gravitatea greșelii, ci despre faptul că putem fi asociați cu lipsa de profesionalism. Într-o fracțiune de secundă, nu știm câți oameni au vizualizat contentul nostru. Evident, există și varianta în care să nu observăm erorile și să modificăm ori prea târziu, ori deloc.

Concurența.

Nu copia de la concurența, dar urmărește-o. În general, este bine să ne uităm și la ce fac cei din jurul nostru pentru a ne inspira.

Nu uita.

Social Media este un trend care se află într-o continuă creștere, iar noi trebuie să ținem pasul cu el.